Я чую – і я забуваю,
Я дію – і я розумію.
Китайська мудрість
Тема уроку; Застосування та біологічна роль Кисню
Повторимо актуальний матеріал!
«Хімічний диктант» виконуємо в зошиті!
Складайте формули оксидів, класифікуйте оксиди за складом.
1. натрій оксид
2. нітроген(V) оксид
3. купрум(І) оксид
4. магній оксид
5. карбон(ІV) оксид
6. меркурій(ІІ) оксид
7. алюміній оксид
8. манган(ІV) оксид
9. барій оксид
10. ферум(ІІІ) оксид |
Критерії оцінювання
11 балів – без помилок і виправлень;
10 балів – є закреслення або виправлення;
9 балів – одна помилка;
8 балів – дві помилки;
7 балів – 2помилки і виправлення;
6 балів – 3 помилки;
5 балів – 4 помилки;
4 бали – 5 помилок;
3 бали – шість, сім помилок;
2 бали – вісім, дев’ять помилок;
1 бал – десять помилок.
|
На попередніх уроках ми обговорювали (повторюємо)
Близько 4 млрд. років тому кисню в атмосфері Землі не було, а були гази: водень, вуглекислий газ, амоніак, метан, водяні пари. Поява 2,5 млрд. років тому у воді океанів синьо-зелених водоростей стала початком появи кисню в атмосфері. Ці водорості засвоювали Гідроген – з води. Карбон – з розчиненого у воді вуглекислого газу, виділяючи кисень. Через 20 000 років уміст кисню досяг рівня (21% за об’ємом), або 1015 т.
Найактивнішими «виробниками» кисню є не рослини, а дрібні водорості, що ростуть у теплих шарах морей і океанів. Підраховано, що рослини на суші виробляють кожного року 53 млрд. т кисню, а водорості – майже в 10 разів більше.
Кожної миті на Землі відбувається безліч фізичних і хімічних перетворень. Ці зміни в природі є циклічними.
Колообігом елемента називають сукупність процесів у природі, під час яких атоми або йони елемента внаслідок реакцій переходять від одних речовин до інших.
Фотосинтез – природний біохімічний процес, що протікає у зелених листках рослин за участі хлорофілу на світлі, у результаті чого утворюються вуглеводи та виділяється кисень.
6СО2 + 6Н2О → С6Н12О6 + 6О2↑
Цікаві відомості з історії!
Чи відомо Вам?
1. Який елемент утворює просту речовину кисень?
2. Де в природі поширений Оксиген?
3. Який вплив має кисень на живі організми?
4. На які процеси витрачається кисень живими організмами?
5. Де може використовуватися кисень?
Новий матеріал.
Ознайомтесь зі сферами застосування кисню.
Опорна схема-шпаргалка!
Горіння |
Дихання |
- побутові потреби;
- різання і зварювання металів;
- у металургії;
- для виробництва багатьох
хімічних сполук;
- в космічних ракетах та
двигунах автомобілів |
- медицина;
- водолази:
- льотчики;
- космонавти;
- тварини;
- рослини
|
Біологічна роль кисню (читайте уважно)
Кисень є найважливішою речовиною для організмів, оскільки підтримує дихання. Потрапляючи через легені в організм, цей газ сполучається з гемоглобіном (компонентом крові) і надходить до всіх органів і тканин. Завдяки диханню в живих організмах відбувається реакція окиснення, у результаті чого виділяється енергія, необхідна для життєдіяльності організму, а також тепло для підтримання температури теплокровних тварин. Кисень допомагає нейтралізувати шкідливі для організму речовини, спалюючи різні токсини в печінці.
Хворим для збереження сил, необхідних для процесу дихання, дають дихати чистим киснем. Але чистим киснем людина постійно дихати не може, оскільки він отруйний для організму. Якщо концентрація кисню в атмосфері Землі підвищиться до 30%, усі процеси в живих організмах прискоряться і вони почнуть швидше старіти. Крім того, вдихання чистого кисню може призвести до кисневого отруєння. А якщо концентрація кисню в повітрі впаде нижче за 16%, людина почне задихатися.
Вправа «Чомучка».
Визначте та записуйте у зошит слова, необхідні для складання кросворду.
1. Процес за участі кисню, що супроводжується виділенням теплоти та світла.
2. Речовини, що утворюються в результаті горіння різних речовин у кисні.
3. Англійський хімік, який відкрив кисень.
4. Природний процес, що протікає в зелених листках рослин та в результаті якого утворюється кисень.
5. Побутова назва речовини з якої в лабораторії добувають кисень.
6. Речовина, що підтримує горіння й дихання.
7. Тип реакції S + О2 = SО2.
Творче завдання – придумайте рекламу «Кисень – життєдайна речовина» (методичний прийом «Здивуй мене»)
Усно продовжіть фрази:
«Якщо на Землі не було б кисню, то…»;
«Я думаю, що для людства важливо…»;
«Сьогодні на уроці мені вдалося…».
|