Продовжуємо вивчати факультативний курс "Медіакультура"!
За планом сьогодні урок "Віртуальні спільности і медіазалежність".
Віртуальні спільноти (англ. virtual communities, e-communities) — новий тип товариств, які виникають і функціонують в електронному просторі (перш за все, за допомогою Інтернету) з метою сприяння вирішенню своїх професійних, політичних завдань, задоволення своїх інтересів у будь-яких сферах, дозвілля тощо.
Також: об'єднання користувачів мережі в групи зі спільними інтересами для роботи в електронному просторі з метою подальшого вдосконалення мережі.
Віртуальні співтовариства — це реальні групи людей, які для взаємообміну інформацією використовують електронні засоби та мережі.
Ось, наприклад, яка чудова група створено у соціальній мережі facebook. Її назва "Запорізький НВК №19"
Інформатизація всіх сфер діяльності сучасної людини і бурхливий розвиток нових інформаційно-комунікаційних технологій (НІКТ) створюють всі умови для реалізації програм оперативного доступу до віддалених матеріальних і інтелектуальних ресурсів, розподіленим по всій земній кулі.
Сьогодні основна мета таких програм — створення універсального механізму вирішення особливо складних питань у науці, економіці, державному управлінні й інших сферах діяльності суспільства, що потребують для вирішення цих завдань залучення груп, колективів, співтовариств висококваліфікованих фахівців у різних сфер діяльності і широкого спектра матеріальних ресурсів і технологій. Мета таких програм полягає у створенні необхідних умов для об'єднання зусиль великої кількості творчих і продуктивних сил суспільства.
В індустріальному суспільстві таке об'єднання в єдину працюючу структуру настільки різнорідних елементів, розділених географічними відстанями, кордонами, розходженнями в національному законодавстві, мовними бар'єрами, розходженнями в культурі, звичаях, традиціях, а також у напрямках політики національних урядів, зажадало б значних витрат часу і зусиль. Така фактична неповороткість соціальних систем індустріального суспільства робила його беззахисним перед будь-якими швидкими змінами структури соціальної організації і характеру суспільних відносин.
У такій формі взаємодії соціальні структури можуть поєднуватися як тимчасово (для вирішення конкретного питання або групи питань), так і на постійній основі.
Іншими словами, віртуальні (мережеві) спільноти — видавничі платформи для міжособистісної та групової вузькотематичної комунікації, що дозволяють публікувати інтерактивний контент, мають соціальну ієрархію та правила і використовуються для підтримки функціонування віртуальних соціумів.
Термін он-лайнове або віртуальне співтовариство виник у процесі розвитку Інтернету і означає новий тип співтовариства, що функціонує в електронному просторі і представляє об'єднання користувачів мережі в групи з загальними інтересами для роботи в електронному просторі, використовуючи при цьому Інтернет технології.
Мережеве суспільство — суспільство, у якому значна частина інформаційних взаємодій здійснюється за допомогою Інтернет технологій. Елементами мережевого суспільства є проблемно-орієнтовані онлайнові співтовариства.
На уроці ми дізналися, що принципова особливість віртуальних співтовариств полягає в тому, що використання Інтернет-технологій в процесі спільної діяльності людей дозволяє більшою мірою, ніж раніше, здійснювати її регулювання на основі прямих інформаційних обмінів і взаємодій між всіма членами співтовариства. Ці нові можливості дозволяють членам віртуальних співтовариств конструювати нозі правила соціальної поведінки і відповідні регулятивні інституційні механізми. Наявність прямих рівноправних зв'язків всіх зі всіма є визначальною якістю віртуального співтовариства, дає всім особам, які беруть участь в них, значне підвищення дієздатності.
Наприклад, нині під час карантину освітній процес не зупинився. Все це завдяки можливостям створювати віртуальні навчальні спільноти - віртуальні класи з вивчення тієї чи іншої шкільної дисциплини.
Можна навести ряд прикладів реалізації організаційних принципів: так може бути структурована невелика науково-дослідна група, зайнята міждисциплінарним пошуком; група екологічного моніторингу; консультативна комісія з того або іншого питання при органах місцевого самоврядування, особливо в локальних напівавтономних структурах типу асоціації мешканців декількох будинків.
Принципова особливість онлайнових співтовариств полягає і в тому, що використання Інтернет-технологій у процесі спільної діяльності людей дозволяє в більшому ступені, ніж раніше, здійснювати її регулювання на основі прямих інформаційних обмінів і взаємодій між усіма членами співтовариства.
Медіа-Залежність - це залежність між медіа і людиною як, «відносини, в яких потенціал людей для досягнення своїх цілей залежить від інформаційних ресурсів системи засобів масової інформації». Ці інформаційні ресурси можуть бути класифіковані як можливість створювати і збирати, обробляти і поширювати інформацію.
За Баранома і Девісом (2009), «Теорія залежності медіа-систем припускає, що чим більше людина залежить від наявності того, щоб його або її потреби були задоволені шляхом використання медіа, тим важливіше значення буде мати роль, яку відіграють медіа в житті людини, і, отже, все більшого впливу ті медіа будуть мати на людину».
Оскільки світ стає складнішим, люди звертаються до медіа, щоб зрозуміти, що відбувається. Чим більше людина покладається на медіа для отримання інформації, тим більше людина знаходиться під впливом медіа.
1. Як частотипорушуєшчасові рамки, встановлені батьками для користування Інтернетом? 2. Як часто не виконушє свої обовязки по дому, щоб провести більше часу в Інтернеті? 3. Як часто вибираєшпровести час в Інтернеті замість того, щоб провести час в колі сім`ї? 4. Як часто формуєшнові знайомства в Інтернеті? 5. Як часто батьки нарікають на кількість часу, проведеноготобоюв Інтернеті? 6. Як частотвоєнавчання страждає через кількість часу проведеного в Інтернеті? 7. Як часто перевіряєшелектронну скриньку, перш ніж зайнятись чимось іншим? 8. Як часто вибираєшспілкування в Інтернеті замість спілкування з оточуючими? 9. Як часто не відповідаєшна запитання про те, що вона робишв Інтернеті? 10. Як часто батьки заставалитебе, колизаходив(ла)в Інтернет без їхнього дозволу? 11. Як часто проводишчас в своїй кімнаті, граючи в комп`ютерні ігри? 12. Як часто відповідаєшна «дивні» дзвінки від нових «інтернет-друзів»? 13. Як часто огризаєшся, кричишчи поводишсебе дратівливо, якщотебепотурбували через перебування в Інтернеті? 14. Як часто виглядаєшбільш втомлено, на відміну від часу, коли в домі не було Інтернету? 15. Як часто виглядаєшзануреною в думки про повернення в Інтернет, коли в ньому не перебуваєш? 16. Як часто сваришся і гніваєшся, коли батьки сварять за час проведений в Інтернеті? 17. Як часто замість своїх колишніх улюблених занять, хобі, вибираєшперебування і Інтернеті? 18. Як часто злишся і стаєшагресивним(ою), колиобмежують час перебування в Інтернеті? 19. Як частозамість прогулянок з друзями обираєшперебування в Інтернеті? 20. Як часто відчуваєшпригнічення, погіршення настрою, нервуєш, коли знаходишся поза Інтернет-мережею, а коли повертаєшся в Інтернет, це все зникає?
Якщо набрано 50-79 балів, варто врахувати серйозний вплив Інтернету натвоєжиття.Якщо набрано 80 балів і більше, утебеможна діагностувати інтернет-залежність з необхідністю допомоги спеціаліста.