Цілі: поглибити знання учнів про класифікації речовин за складом їх молекул; дати поняття про прості та складні речовини; навчити розрізняти поняття «хімічна сполука» і «суміш речовин», «проста речовина» і «хімічний елемент»; навчити учнів аналізувати якісний склад простих і складних речовин.
ХІД УРОКУ
• Згадаймо, що таке молекула. (Молекула — це дрібна частинка речовини, що має її властивості)
• З чого складається молекула? (З атомів)
• З однакових чи різних? (І з однакових, і з різних)
НОВИЙ МАТЕРІАЛ
Демонстрація
Змішали порошок сірки й порошок заліза.
• Як можна розділити цю суміш? (Залізо в суміші зберігає свої магнітні властивості, тому легко притягується магнітом)
• Чому залізо не можна вилучити з цієї ж суміші після нагрівання? (Залізо прореагувало із сіркою)
Запишемо рівняння:
Fe+ S→ FeS
Тепер і залізо, і сірка змінили свої властивості. Відбулася хімічна реакція, з атомів Сульфуру й Феруму утворилася речовина складу FeS. Речовини до проведення досліду складалися з однакових атомів Sі Fe, після досліду речовина складається з молекул FeS.
За якісним складом речовини поділяються на прості та складні.
Прості — речовини, молекули яких складаються з атомів одного хімічного елемента.
О2, H2, С, S8, Fe
(Індекс унизу праворуч указує на число атомів у молекулі )
Складні — речовини, молекули яких складаються з атомів двох і більше хімічних елементів.
FeS, CO2, H2SO4, CaCO3
• Вода — проста чи складна речовина? (Складна; складається з двох атомів Гідрогену й одного атома Оксигену — H2O)
Це можна довести шляхом розкладу води під дією електричного струму. Розгляньмо рисунок у підручнику, де зображено спеціальний прилад — електролізер, а рівнянням реакції записується так: