Стабільність екосистем та причини її порушення - 9 клас
Мета:
- ознайомитися із причинами порушення різних екосистем; сформувати знання про взаємодії різних живих організмів в екосистемах;
- ознайомити з поняттям «сукцесії»;
- розвивати критичне мислення; пам'ять, увагу, порівнювати й узагальнювати інформацію, робити висновки;
- виховувати дбайливе ставлення до природи; формувати екологічне мислення, інтерес до предмета.
Базові поняття і терміни:сукцесія, антропогенний фактор, екологічна криза.
Епіграф уроку:
«Чим більше ми пізнаємо закони природи,
тим усе більше неймовірними стають для нас дива»
(Чарльз Дарвін)
1. Біологічний диктант (самостійна робота учнів):
Наука про взаємозв’язки організмів з навколишнім середовищем – (екологія).
Фактори навколишнього середовища, що впливають на організм – (екологічні).
Фактори неживої природи – (абіотичні).
Фактори живої природи – (біотичні).
Фактори людської діяльності – (антропогенні).
Сукупність організмів різних видів, які взаємодіють між собою та навколишнім середовищем – (екосистема).
Види організмів, пов’язаних між собою харчовими відносинами у певній послідовності – (ланцюг живлення).
Трофічна сітка забезпечує – (стійкість екосистеми).
Глобальна екологічна система, межі якої зумовлені життєдіяльність організмів – (біосфера).
Межі біосфери формують (атмосфера, гідросфера, літосфера).
Коли Життя народжувалося, воно поставило собі відоме гамлетовське запитання: «Бродити чи не бродити?» Реакція бродіння проста, не потребує багато енергії. Але те, що просто, не завжди геніально, бо, в такому випадку, Життя на Землі дуже швидко б зникло. І коли Життя побачило цю безодню, воно злякалося… Життя зрозуміло, що жити довго можна лише за умови творчого існування, і це так добре у нього вийшло, що згодом утворився той єдиний склад повітря, який потрібний для розвитку життя. Атмосфера – це той дім, який побудувало для себе на Землі Життя. Але зараз домівці загрожує біда:
… За рік в атмосферу Землі викидається 200 млн. т. СО, понад 20 млрд. т. СО2, 150 млн. т. SО2, 53 млн. т. оксиду азоту, 250 млн. т. пилу, 120 млн. т. золи і понад 50 млн. т. вуглеводнів…
… Кожна машина з бензиновим двигуном, яка пройшла 15 тис. км, викидає в атмосферу 250 кг СО2, 530 кг СО, 93 кг вуглеводнів, 28 кг оксиду азоту…
… «Мені шкода дітей всього світу, які з незахищеною головою бігають під літнім дощем,» - казав академік О. Берг.
З усіх цих фактів виникають такі запитання:
Що сталося з нашою планетою і нами?
Що робити?
Спробуємо розібратися на сьогоднішньому уроці.
1. Причини змін екосистеми
Екосистема може нормально функціонувати за відносно стабільних умов зовнішнього середовища. Екосистеми здатні підтримувати гомеостаз, проте в них може відбуватися зміни.
Сукцесія – послідовні зміни угруповань організмів, які з часом призводять до перетворення екосистем.
Сукцесії
Первинні –
поява рослинності у місцях, де її раніше не було
Вторинні –
відновлення рослинності після певного порушення
2. Вплив діяльності людини на стан біосфери
Внаслідок антропогенного впливу виникають такі екологічні проблеми:
- урбанізація;
- зміна клімату та стану атмосфери;
- нераціональне використання енергетичних ресурсів;
- забруднення вод Світового океану;
- ерозія та забруднення ґрунтів;
- знищення лісів;
- знищення біологічного різноманіття.
Спробуємо розібратися до яких наслідків можуть призвести дані проблеми, розв’язавши ситуаційні задачі.
Задача 1.За добу людина вдихає приблизно 25 кг повітря. Під час роботи двигуна внутрішнього згорання автомобіля витрачається 1825 кг кисню на 100 км шляху. Скільки часу може дихати людина цим киснем?
Задача 2. Концентрація СО2 в атмосфері в порівнянні з XIX ст підвищилася на 11%, а температура приземних шарів атмосфери – на 1%. У недалекому майбутньому вміст СО2 в атмосфері може зрости в 10 раз. Розрахуйте на скільки градусів підвищиться температура повітря?
Головні проблеми забруднення атмосфери (повідомлення учнів):
Парниковий ефект;
Озонові дири;
Кислі дощі;
Смог.
Задача 3. Після розпаду ізотопу йоду -131, 6 в результаті аварії на Чорнобильській АЕС певна ділянка біосфери була забруднена радіоактивним цезієм масою 2 кг. Визначте масу цезію, що не розпався через 52 роки, якщо його період розпаду складає 26 років.
Задача 4. Визначте, скільки грамів кобальту розпадеться за 216 діб, якщо його період розпаду 72 доби. А загальна кількість його складає 10 грам.
В серпні 1945 р. на японській землі піднялися до неба два «гриба» атомних вибухів. Свідок цієї події, американський журналіст залишив такий запис: «Над землею піднявся вогневий стовп висотою в 3000 метрів. Від його верхівки відокремилася вируюча хмара, яка досягла висоти 15 км. Люди миттєво перетворилися в пузирці газу. Від тих, які стояли трохи далі, залишилася невелика жирна пляма». Але це був тільки початок… Зараз загальна потужність ядерних арсеналів світу складає біля 12 тис. мегатонн. Це в мільйон разів більше потужності бомби в Хіросимі.
Задача 5. За добу кожна людина вживає близько 4 л води. Який обєм води потрібен на добу місту з населенням 80 тис. чоловік?
Загальносвітове споживання води сягає 3500 км3. На планеті через відсутність чистої води помирає 25 тис. чоловік на рік. Близько мільярда людей страждають від нестачі води, 60% всієї поверхні Землі – зони, що страждають від нестачі прісної води.
В Греції вода дорожча за вино; в Голландію та Норвегію ввозять чисту воду десятками тисяч тонн, а що казати про країни Азії та Африки…