Андрій Єлькін,
вчитель-методист, педагог-організатор Запорізького НВК №19 (гімназії №19)
Мета проєкту: Формування медіаінформаційної грамотності учнів в структурі шкільного медіаосвітнього холдингу, створення сучасних умов задля якісного покращення взаємодії у медіапросторі учнівського та педагогічного колективу, впровадження цифрових та інформаційно-комунікаційних практик задля вирішення завдань нової української школи (НУШ).
Літерні абревіатури:
АГ – адміністрація гімназії (розгляд та затвердження річних планів виховної роботи, моніторинг і оцінка, SWOT-аналіз процесів, рекомендації).
ШМХ «ВМ-НФ» - Шкільний медіахолдинг «Вісник Мрії – Новий Формат» (всі підрозділи медіаосвіти та інформаційно-комунікаційні ресурси освітнього закладу»: 12 медіаосвітніх центрів, медіапедагоги, редколегії, педагоги-організатори, сайти, нові медіа, бібліотека, клуби).
МПР – медіапедагогічна рада (медіапедагоги, класні керівники, участь у складанні планів дій, реалізація освітніх і виховних програм, звітування).
МЦ – медіаосвітні центри 5-9 класів (редколегії, онлайн-практики, випуск щомісячних газетних видань, участь у рейтинговому змаганні ТОП-5 МЦ, ТОП-50 юнкорів).
ЦВІ – Центр виховних інновацій (розробка проєктів, планування конкурсних програм, сценарії, підготовка заходів, підведення підсумків, висвітлення подій).
РЦ ШМХ – Ресурсний центр Шкільного медіахолдингу (зберігання, систематизація контенту, адміністрування сайтів, адміністрування порталу шкільної преси та груп у соціальних мережах, пошук заохочувальних ресурсів та ресурсів для поліпшення матеріальної бази, зв'язок з партнерами, конференції, zoom-навчання, консультування, тренінги, майстер-класи для учнів та педагогів).
ДЦ ШМХ – Дослідницький центр шкільного медіахолдингу (прогнозування, вивчення громадської думки, опитування, моніторинг і оцінка, експертна оцінка ефективності медіаосвітніх центрів, підготовка звітів та рекомендацій).
ПШП – Портал шкільної преси (веб-сайт Шкільного Медіахолдингу «ВМ-НФ» за адресою посилання http://zps19.at.ua/ )
ОСГ – Офіційний сайт Гімназії №19 (веб-сайт освітнього закладу за адресою посилання http://school19.zp.ua/ )
НМ – нові медіа (сторінки та групи у соціальних мережах, спільний медіапростір, оголошення, поширення авторського контенту, комунікації зацікавлених сторін).
ШКК – Шкільний кіноклуб «Мрійники» (різновіковий клуб зацікавлених осіб, організація показів та обговорень фільмів, підготовка рекомендацій з написання і презентації рецензій та есе).
РРМ – Радіо «Республіка Мрія» (підготовка радіопередач для локального і онлайн шкільного радіо, мовлення, прямі трансляції, тренінги радіоведучих-учнів, забезпечення роботи новинної служби, регулярність ефірів).
ШТБ – Шкільне телебачення «Вісник Мрії» (наповнення ютуб-каналу «Вісник Мрії», виробництво та зберігання репортажів, відеозвітів, телекомунікаційного контенту, рекламних роликів, теленовин, відео-уроків тощо).
МІГ – медіаінформаційна грамотність (мета).
МО – медіаосвіта (процес).
МТ – медіатворчість (інструмент).
№ з/п
Шляхи реалізації проєкту |
Термін реалізації |
Виконавець |
1. Провести SWOT-аналіз стану медіаосвітнього процесу, вносити зміни у стратегічний план розвитку медіаосвіти Гімназії. |
На початку навчального року - 2020-2025 |
АГ, ДЦ ШМХ |
2. Визначити групи учнів за рівнями медіаграмотності, за здібностями у медіаосвітньому процесі, у практиках з урахуванням вікових особливостей
(можливостей). Підготувати відповідні опитувальники та рекомендації для
класних керівників. Опрацювати результати досліджень. |
На початку навчального року 2020-2025 |
ДЦ ШМХ |
3. Здійснити моніторинг і оцінку медіапедагогічних компетентностей та мотиваційних рівнів вчителів, класних керівників. |
2020-2025 |
ДЦ ШМХ |
4. Здійснювати науково-методичну підготовку педагогічних кадрів з питань впровадження медіаосвіти в урочній та позаурочній діяльності.
Проводити семінари, круглі столи та засідання педагогічної ради з питань
медіаосвіти. |
2020-2025 |
АГ, РЦ ШМХ, МПР |
5. Забезпечити участь освітнього закладу в дослідницьких заходах в рамках Всеукраїнського експерименту з упровадження медіаосвіти,
зокрема, у дослідженнях Інституту соціальної і політичної психології
Національної академії педагогічних наук України та лабораторії масової
комунікації і медіаосвіти цього інституту. |
2020-2025 |
ДЦ ШМХ |
6. Забезпечити систему фіксації успіхів медіаосвітніх центрів на порталі шкільної преси та систему змагань між ними задля щорічного визначення кращих медіапедагогів (ТОП-5), медіаосвітніх центрів (ТОП-5) та
юнкорів (ТОП-50). |
2020-2025 |
ДЦ ШМХ |
7. Скласти та оновлювати перелік законодавчих, нормативних документів, літератури та джерел в інтернеті, що стосуються медіаосвіти, та
пропонувати їх для ознайомлення медіапедагогам освітнього закладу. Скласти
орієнтовний план самоосвіти з питань медіаінформаційної грамотності вчителів. |
2020-2025 |
РЦ ШМХ |
8. Забезпечувати видавничу та онлайн діяльність освітнього закладу, щомісячний вихід газет 5-9 класів та наповнення ПШП. Створювати умови для розміщення цифрових версій газет класів на порталі шкільної преси. |
2020-2025 |
МПР, МЦ. |
9. Розвивати інформаційно-комунікаційний простір освітнього закладу, сторінку Фейсбуку та сайти медіахолдингу, залучати учнів,
батьків та педагогів до конструктивних комунікацій задля об’єднання зусиль у
напрямку побудови ефективної моделі медіаосвіти та взаємодії стейкхолдерів
(зацікавлених сторін). |
2020-2025 |
РЦ ШМХ
|
10. Налагодити якісне інформування про досягнення медіаосвітніх центрів та про події гімназії, які стосуються розвитку
медіаінформаційної грамотності та дозволяють застосовувати медіатехнології. |
2020-2025 |
ПШП, МЦ, РЦ, |
11. Сформулювати та поширити вимоги щодо якості медіатекстів (фото, текстів, відео-контенту), які можна публікувати на
шкільних веб-сайтах, у відповідності до професійних стандартів. Провести
відповідні тренінги і консультації для медіапедагогів та учнів-юнкорів. |
2020-2025 |
РЦ ШМХ. |
12. Залучати медіапедагогів до участі у вебінарах Академії української преси, ІСПП НАПН України, ЗОІППО, Центру ПП Департаменту освіти і науки з тематики медіаосвіти.Поширювати інформацію про можливості підвищення медіапедагогічної кваліфікації. |
2020-2025 |
РЦ ШМХ. |
13. Організувати проведення тематичних заходів до знаменних дат та тематичних днів.-
8 вересня – Міжнародний День грамотності. Конкурс грамотних новин про початок навчального року.
11 вересня – День українського кіно. Засідання кіноклубу «Мрійники». Перегляд фільму,
обговорення.
18 вересня – Міжнародний День читання електронних книжок у вільному доступі. Перший конкурс буктрейлерів (двохвилинних відеороликів про цікаві книжки).
30 вересня – Всеукраїнський День бібліотек. Запис інтерв’ю з бібліотекаром гімназії «Що
коли, чому й як».
1 жовтня – Міжнародний День музики. Загальношкільний конкурс виконавців сучасних пісень.
10 жовтня – День художника України. Зустріч з випускницею школи Вірою Устянською, відомою художницею міста Запоріжжя. -
19 жовтня 2021 року «19 років Республіці Мрія»: Конкурс відеороликів «Перетворюємо Мрію в реальність!»
19 жовтня 2022 року «20 років Республіці Мрія»: Конкурс ювілейних медіа-проєктів «Мрія, що обов’язково збувається!»-
28 жовтня – Міжнародний День анімації. Засідання кіноклубу «Мрійники». Перегляд
мультфільмів часів мам і пап, дідусів та бабусь. Обговорення. Пошук переваг мультиплікації минулих часів.
9 листопада – День української писемності та мови. Концерт на радіо «Республіка Мрія».
26 листопада – Всесвітній День інформації. Конкурс есе «Інформація в моєму житті».-
День вчителя, Новий рік, 8 березня, Екологічний марафон «ПЗ-ТМ», Перший, останній дзвоник – традиційний вітальний контент, фіксація заходів, виробництво медіапродуктів.
9 лютого – День безпечного інтернету: Тематичні класні години. Інтерв’ю для радіо «Республіка Мрія» з медіапедагогами.
14 лютого – Міжнародний День дарування книги – Відкриття пункту вільного обміну книжками. Флешмоб «Розкажи про свій книжковий подарунок».
7 березня – Всесвітній День дитячого телебачення і радіомовлення – Конкурс тематичних радіопередач.
21 березня – Всесвітній День поезії – Конкурс декламаторів віршів на задану тематику.
Запис на відео.
2 квітня – Міжнародний День дитячої книги. Книжкова виставка в бібліотеці. Репортаж про
подію.
27 червня – День дитячих та молодіжних громадських організацій – Публікація на Фейсбуці з привітанням на адресу ДЮЕГО «Республіка Мрія».
19 серпня – Міжнародний День фотографії – Фотовиставка робіт учнів Гімназії №19 «Чарівний світ навколо» (кращі роботи різних років).
|
Щорічно 2020-2025 |
ЦВІ, РЦ ШМХ, МЦ, ШКК. |
14. Забезпечити участь школи у Всеукраїнської олімпіаді з медіаграмотності. |
Щорічно 2020-2025 |
РЦ ШМХ |
15. Удосконалити матеріальну базу ШМХ «ВМ-НФ», покращити обладнання радіостудії, оновлювати програмне забезпечення на комп’ютерах
тощо. Удосконалювати мережу локального радіо, встановити зовнішні
репродуктори для мовлення на шкільне подвір’я, впровадити технологію
радіо-бос через комп’ютер ЦВІ. |
2020-2025 |
РЦ ШМХ |
16. Провести Посвяту в Юні Журналісти 5-х класів. Створити акаунти нових МЦ на ПШП, провести навчання класних керівників і редколегій.
Забезпечувати зворотній зв'язок з початківцями. |
2020-2025 |
|
17. Розвивати інтегровану медіаосвіту (медіаосвіту через інші шкільні предмети):Провести огляд методичних розробок вчителів «Медіаграмотність на уроці …», огляд авторських завдань з математики, хімії,
фізики, історії, географії, біології, мистецтва тощо з елементами
медіаграмотності. Створити банк таких розробок, зробити цей огляд традиційним для Гімназії №19. |
2020-2025 |
МПР |
18. Підтримувати батьківську медіаосвіту. Вивчати рівень участі батьків у допомозі медіаосвітнім центрам. Проводити zoom-співбесіди з активними батьками. Ознайомити батьків з інструментами підтримки медіаосвітніх активностей їх дітей. |
2020-2025 |
МПРРЦ ШМХ, МПР, МЦ,АГ, |
19. Провести підсумковий захід за результатами конкурсної програми Шкільного Медіахолдингу «ВМ-НФ» та активностей учнів та медіапедагогів протягом навчального року. Нагородження переможців у
номінаціях ТОП-5 кращих медіапедагогів, ТОП-5 кращих медіаосвітніх центрів,
ТОП-50 кращих юнкорів Дипломами, Грамотами, Подяками, призами від шевської
організації АУП (м. Київ), від адміністрації Гімназії та від стейкхолдерів-партнерів. |
Щорічно 2020-2025
|
РЦ ШМХ, ДЦ ШМХ,
|
Можливі загрози та наслідки:
Загрози
|
Наслідки
|
- Освітня система на управлінських рівнях декларує актуальність медіаосвіти (медіаінформаційної грамотності), але в силу певних причин не забезпечує відповідну освітню політику (ігнорує успіхі Запорізького НВК №19, не звертає уваги на передовий досвід ШМХ «ВМ-НФ» та не поширює цей інноваційний досвід, не підтримує шкільні організаційні ресурси та досягнення, не задіє оригінальні форми заохочення, не співпрацює з авторами моделі масової медіаосвіти «ВМ-НФ» тощо).
|
Освітній заклад (колектив медіахолдингу) «вариться у власному соці», не отримає конструктивних порад, позбавлений методичної та наукової підтримки з боку управлінських структур, сповільнюються контекстні процеси розвитку, згасає ентузіазм педагогічних працівників.
|
- Не всі вчителі школи залучаються в процеси підвищення медіапедагогічної кваліфікації (низька мотивація, нерозвинуті навички самоосвіти, нерозуміння сучасних тенденцій розвитку освітньої галузі, нерозуміння можливостей інтегрованої та холдингової медіаосвіти, брак часу для самоосвітніх дій, невміння раціоналізувати свою професійну діяльність).
|
Шкільний медіахолдинг не забезпечує всеохоплюючий характер свого функціонування, масове впровадження медіаосвіти має прогалини, акаунти деяких медіаосвітніх центрів на порталі шкільної преси неактивно наповнюються авторськими матеріалами дітей, учні деяких класів школи позбавлені відповідних освітніх послуг або ці послуги мають низки кількісно-якісні показники.
|
- Медіапедагогічний колектив Запорізького НВК №19 не знаходить ресурсів для належного удосконалення матеріально-технічної бази Шкільного медіахолдингу (відсутність фахівців у сфері фандрайзингу або не вистачає часу для участі у грантових конкурсах).
|
Шкільний медіахолдинг має імпровізовані (непрофесійні) радіостудію та студію телебачення; не має можливості запросити авторитетних експертів (з відповідними гонорарами) в журі багаточисельних медіаконкурсів, які проводить щороку ШМХ не тільки для власних школярів, але й залучаючи інші школи Запорізької області; не покращуються умови для друку періодичних видань класів та іншої друкованої продукції (адже видавнича діяльність школи вирішує важливі медіаосвітні завдання).
|
- Не приділяється належна увага інтегрованій медіаосвіті (не всі вчителі через брак учбового часу планують виконання медіаосвітніх завдань на своїх уроках; не всі вчителі працюють над розробкою предметних уроків з елементами медіаосвіти, не всі вчителі вивчають передовий досвід своїх колег з інших шкіл; не всі вчителі підкреслюють значущість медіаосвіти на кожному своєму уроці, не всі вчителі задають творчі домашні завдання з медіаосвітніми вправами для виконання за бажанням).
|
Випадає важливий ресурс для забезпечення всеохоплюючої масової медіаосвіти в структурі Шкільного медіахолдингу; час уроків не використовується для формування медіакомпетенцій та для покращення учнівської медіаграмотності.
|
- Батьки неактивно залучаються у співпрацю з медіапедагогами та медіаосвітніми центрами (не допомагають класним керівникам організувати роботу медіаосвітніх центрів, не пишуть матеріали для газет класів, не здійснюють зворотній зв'язок у комунікаційних стрічках соціальних мереж, не пишуть схвальні коментарі під авторськими матеріалами дітей).
|
Не задіється принцип «взаємодії зацікавлених сторін»; учні не відчувають підтримки з боку батьків та не в повній мірі усвідомлюють значущість своїх активностей в рамках шкільного медіахолдингу; вчителі не делегують певні повноваження батьківській громадськості для поліпшення функціонування своїх медіаосвітніх центрів.
|
- Певні групи дітей залишаються незалучені у медіаосвітні практики, які передбачені та пропонуються освітніми програмами Шкільного медіахолдингу, при цьому, залишаючись постійно у медіапросторі, вони знаходяться під впливом шкідливого контенту (діти мають нерозвинуті загально-учбові вміння та навички, низький рівень пізнавальної активності, низький рівень творчого потенціалу, нерозвинуту здатність працювати в команді; або діти вдома не мають належних технічних умов для повноцінної роботи в рамках того чи іншого медіаосвітнього центру).
|
Ці групи дітей віддані на відкуп комерційним комп’ютерним іграм, які посилюють медіазалежність, вони мають набагато більше вільного часу для небезпечних для здоров’я медіапрактик, які вони обирають самостійно, але мимоволі. Ці діти позбавлені освітніх послуг, направлених на ознайомлення з перевагами власної медіаграмотності.
|
Можна продовжувати складати перелік загроз. Краще, думаю, провести «мозковий штурм»
|
|
Очікувані результати:
- Удосконалення всеохоплюючої моделі масової медіаосвіти в структурі шкільного медіахолдингу;
- Підвищення рівня медіа-інформаційної грамотності (МІГ) та медіа-культури учнів.
- Підвищення рівня медіапедагогічної кваліфікації (компетенції) вчителів.
- Забезпечення відповідності освітнього закладу вимогам МОН та стандартам НУШ у частині виконання завдань з формування медіа-інформаційної грамотності (МІГ) учасників освітнього процесу.
- Удосконалення інформаційно-комунікаційного простору освітнього закладу, здатного навчати, розвивати та виховувати підготовлених до життя в ХХІ сторіччі громадян.
|