Найкраще - все перевіряти
експериментальним шляхом:
тоді дійсно можна придбати знання,
в той час як, спираючись на припущення
і роблячи висновки, ніколи
не станеш по справжньому
освіченою людиною.
Марк Твен
Практична робота №2: “Дослідження властивостей основних класів неорганічних сполук”.
Будемо формувати навички роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням; закріпляти знання техніки безпеки під час роботи в кабінеті хімії; поглиблювати знання про хімічні властивості оксидів, кислот, основ і солей; визначати рівень засвоєння знань про хімічні властивості класів неорганічних сполук. Це допоможе вам наприкінці уроку сформулювати висновок до практичної роботи.
Досліди нам демонструє сьогодні пані Наталія Рагімова, вчителька хімії, яка під час карантину організувала у себе вдома справжню хімічну лабораторію. Висловлюємо нашу щиру вдячність!
Будемо використовувати сьогодні розчин хлоридної кислоти, купрум (ІІ) сульфат, пробірки, індикатори, натрій гідроксид, кальцій оксид, піпетки, пробіркотримач.
Запишіть, будь ласка, в зошитах дату, тему та цілі практичної роботи.
Традиційно повторюємо правила техніки безпеки в кабінеті хімії, під час проведення хімічного експерименту (УСНО),
Правила безпеки під час роботи в кабінеті хімії
Працюйте в кабінеті хімії обов’язково в халаті.
Будьте максимально обережними під час виконання будь-яких практичних робіт. Пам’ятайте, що неохайність, неуважність, необізнаність з певними властивостями речовин, з якими проводиться робота, можуть спричинити нещасний випадок.
Виконуйте лише ті хімічні досліди, які узгоджено з учителем, під його наглядом або лаборанта.
Уважно читайте етикетку на посудині з речовиною, яку використовуєте під час досліду.
Реактиви для дослідів беріть лише у такій кількості, яка зазначена в інструкції.
Якщо в інструкції не зазначено масу чи об’єм реактиву, то сухої речовини слід брати таку кількість, щоб вона покривала лише дно пробірки, а розчину – не більше 1/6 її об’єму.
Надлишок реактиву в жодному разі не зливайте (не зсипайте) знову в посудину, де він зберігався. Зливати (зсипати) реактив можна лише в спеціальні склянки.
Наливаючи розчин, посудину з реактивом беріть так, щоб етикетка була в долоні. Знімайте краплю з шийки посудини (мал. 2), бо рідина стікатиме по склу, псуватиме етикетку, може пошкодити шкіру рук.
Посудину, з якої брали реактив, одразу закрийте корком і поставте на місце.
Під час нагрівання розчину в пробірці користуйтеся тримачем. Уважно стежте за тим, щоб отвір пробірки був спрямований від вас та оточуючих, оскільки внаслідок перегрівання може статися викид рідини з пробірки.
Під час нагрівання рідини стежте, щоб не перегрівалися стінки посудини над рідиною (особливо, якщо рідини мало), – у разі потрапляння на перегріте скло крапель посудина може тріснути.
Щоб уникнути перегрівання, не нагрівайте пробірку лише знизу, а рівномірно прогрівайте всю пробірку, весь її вміст.
Не заглядайте у пробірку, де нагрівається рідина, і не нахиляйтеся над посудиною, в яку наливаєте будь-яку рідину (особливо їдку), оскільки непомітні бризки можуть потрапити в очі (мал. 3).
Ніякі речовини не пробуйте на смак.
Нюхайте всі речовини обережно, не нахиляйтеся над посудиною і не вдихайте на повні груди, а спрямовуйте до себе лише пару чи газ рухами руки.
Будьте особливо обережні під час роботи з лугами. Потрапляння в очі навіть розбавлених розчинів лугів може призвести до повної втрати зору. Якщо розчин лугу потрапив на руки, негайно змивайте його великою кількістю води – аж до зникнення відчуття милкості.
Будьте також дуже обережні під час роботи з кислотами. Особливо бережіть очі. У разі потрапляння розчину кислоти на руки негайно змийте його великою кількістю води.
Будьте особливо обережні під час роботи з нагрівними приладами.
Гарячі предмети ставте на кахель або спеціальну підставку.
Відпрацьовані реактиви зливайте в раковину (після їх нейтралізації), а цінні реактиви – у спеціальний хімічний посуд.
Після завершення роботи приберіть своє робоче місце, відключіть воду, вимкніть електронагрівні прилади та обов’язково ретельно помийте руки.
Не кладіть свої сніданки на лабораторні столи і ніколи не вживайте їжу в хімічному кабінеті.
Далі дивіться відео з дослідами та заповнюйте таблицю у зошит.
№
Назва досліду
Що робимо
Що спостерігаємо
Після кожної таблиці обов'язково записуйте рівнення хімічних реакцій !!!
Дослід 1. Розпізнавання розчинів кислот та лугів за допомогою індикаторів.
Що робимо: Наносимо воду, розчин лугу, та розчин кислоти на універсальний лпкмусовий папірець. Додаємо декілька крапель розчину фенолфталеїну у воду, в розчин лугу та в розчин кислоти.
У хімічний стакан з розчином натрій гідоксидом налийте кілька крапель розчину фенолфталеїну до появи змін.
В хімічному стакані розчин натрій гідроксиду під дією фенолфталеїну набув малинового кольору.
У хімічний стакан з розчином натрій гідроксиду налийте розчин хлоридної кислоти до появи змін.
В хімічному стакані розчин натрій гідроксиду під дією хлоридної кислоти змінив колір з малинового на безбарвний, так як утворилася сіль натрій хлорид.
HCl+NaOH→NaCl+H2O
Дослід 3. Взаємодія хлоридної кислоти з кальций оксидом.
Із запропонованих речовин виберіть необхідні для досліду.
CаO, HCl, H2SO4, NaOH, Fe2O3
У пробірку насипаємо кристали білого кольору кальций оксиду та додаємо розчин хлоридної килоти. Спостерігаємо як кристали розчиняються, утворюється безбарвний розчин кальций хлориду.
2HCl+CаO→CaСl2+H20
Дослід 4. Взаємодія купрум сульфату з натрій гідроксидом.
Із запропонованих речовин виберіть необхідні для досліду.
CuSO4, CuO, HCl, H2SO4, NaOH,Cu(OH)2
У пробірку наливаємо розчин купрум (ІІ) сульфату та додаємо розчин натрій гідроксиду. Спостерігаємо за появою блакитного осаду у пробірці.
CuSO4+2NaOH→Na2SO4+ Cu(OH)2↓
Помилка у відео: При додаванні до ферум (ІІ) сульфату розчину натрій гідроксиду утворюється не бурий, а зелений осад ферум (ІІ) гідроксиду.
Дослід 5. Дослідіть основні властивості купрум(II) гідроксиду (здатність реагувати з кислотою).
Із запропонованих речовин виберіть необхідні для досліду.
CuSO4, CuO, HCl, H2SO4, NaOH,Cu(OH)2
У пробірку з осадом купрум(II) гідроксиду додаємо розчин хлоридної кислоти. Спостерігаємо за зникненням блакитного осаду у пробірці.
Cu(OH)2+2HCl→CuCl2+2H2O
Дослід 6. Кислота у складі побутових миючих засобів.
Виявляємо присутність кислоти у складі побутових миючих засобів з допомогою універсального лакмусового папірця.
Напишіть вивод до практичної роботи.
Додаткові завдання (за бажанням)
Самостійно складіть рівняння реакції згідно схем перетворень.