Портал шкільної преси Запорізької гімназії №19 Запорізької міської ради

 

 

Пошук

Фільтр пошуку

ВМ-НФ Запоріжжя конференція медіаосвіта конкурси АУП ЗНВК №19 Запорізький НВК №19 Шкільний Медіахолдинг Конкурс радіо Андрій Єлькін Республіка Мрія здоров'я Кристал здорові школи звіт медіаграмотність навчання відео Шевченківські пакети плакати постер HEALTHY SCHOOLS плакат безпека медіатворчість урок екологія РК медіакультура 7 клас 9 клас булінг виховна робота 8 клас основи медіаграмотності практична робота екологія Солярис Департамент освіти і науки біологія еко-марафон Вісник Мрії челендж самоврядування медіа Карантин Хімія дистанційне навчання кіноклуб

Категорії розділу

Медіатексти від експертів [149]
Медіатексти - 24/7 [2]
Медіатексти - Бумеранг [0]
Медіатексти - Нью-Скіфія [5]
Медіатексти - Спалах [10]
Медіатексти - КОТ [1]
Медіатексти - Бригантина [7]
Медіатексти - Фортуна [0]
Медіатексти - Креатив [33]
Медіатексти - Кристал [42]
Медіатексти - Промінь сонця [4]
Медіатексти - Фенікс [7]
Медіатексти - Нове місто [1]
Медіатексти - Соляріс [3]
Навчання завершено [5]

Ми у Фейсбуці

ВМ-НФ

Медіатворчість


Генетичні зв’язки між класами неорганічних сполук

На уроці будемо

- закріплювати знання про складні речовини, основні класи неорганічних сполук (оксиди, кислоти, основи, солі);

- простежувати взаємозв’язок процесів утворення і взаємоперетворення неорганічних сполук;

- формувати уявлення про єдність речовин, їх різноманітність і генетичний зв’язок;

- розвивати уміння записувати формули неорганічних сполук за назвами, давати назви речовинам за формулами;

- удосконалювати вміння записувати рівняння хімічних реакцій, виконуючи ланцюжки перетворень;

- формувати науковий світогляд, логічне мислення; працьовитість, самостійність у навчанні.

 

Почнемо з «Хімічної розминки».(прочитати хімічні формули і дати назви речовинам). 

Cu(OH)2  ,Na2O  ,P2O5 , HNO3 , AL2(SO4)3,  KOH , HCI

Fe(OH)2,  CaO   , SO3 ,  H3PO4  , MgCI2,  NaOH , H2S

Fe(OH)3 , K2O  ,CO2  ,   HCI  , Zn3(PO4)2,  Ba(OH)2,  HNO3.

 

Згадаємо класифікацію неорганічних речовин! 

Таким чином ми з вами повторили класифікацію неорганічних сполук, а на сьогоднішньому уроці спробуємо з’ясувати чи існують зв’язки між різними класами речовин, чи можна переходити від одного класу речовин до інших, (тобто познайомимося із «Генетичним зв’язком між класами органічних сполук». Так звучатиме тема нашого сьогоднішнього уроку.

НОВИЙ МАТЕРІАЛ

У перекладі з грецької генетичний означає — такий, що стосується похо­дження, вивчає розвиток чого-небудь.

Розглядаючи хімічні властивості сполук різних класів, можна простежити, як вони пов’язані за походженням, тобто скласти генетичні ряди, в яких простежується споріднений зв’язок між класами неорганічних сполук.

Генетичний зв’язок — це зв’язок між речовинами різ­них класів, що ґрунтується на взаємоперетворенні речо­вин і показує походження одних речовин від інших.

Знання генетичних зв’язків пояснює різноманітність класів неорганічних сполук і речовин у природі, відкриває перед уче­ними перспективи створення нових речовин.

Було давно помічено, що речовини, які беруть свій початок від простих речовин — металів, суттєво відрізняються за влас­тивостями від речовин, що беруть початок від неметалів. Тому розрізняють два генетичних ряди: генетичний ряд металів та генетичний ряд неметалів.

Генетичний ряд металів. Генетичний ряд металів має такий

вигляд: ___

метал —> основний оксид —>основа (луг) —> сіль.

Метал, що започатковує генетичний ряд, наявний в усіх його складних речовинах, наприклад:

                                  1              2                    3

Ca —> CaO —>Са(ОН)2 —>СаС12

  1. 2Са + 02 = 2СаО;
  2. СаО + Н20 = Са(ОН)2;
  3. Са(ОН)2 + 2НС1 = СаС12 + 2Н20.      

Правило генетичних зв’язків:

  1. Кількість стрілочок у схемі відповідає кількості рівнянь хі­мічних реакцій, які необхідно скласти.
  2. Сполуки, записані перед стрілочкою, обов’язково мають вступити в хімічну реакцію.
  3. Сполуки, записані після стрілочки, мають утворитися внаслі­док реакції.

 

Проте, як вам відомо, нерозчинну основу не можна добути з оксиду, піддавши його взаємодії з водою. Тому генетичний зв’язок ускладнюється на одну ланку:

метал —> основний оксид —>сіль —> основа —> інша сіль.

Для заліза та сполук  Феруму він має вигляд:

                            1              2                  3                    4

Fe —> FeO—> FeS04 —> Fe(OH)2 —> FeCl2

 

  1. 2Fe+O2=2FeO
  2. FeO + H2SO4=FeSO4+H2O
  3. FeSO4+2NaOH =Fe(OH)2   +Na2SO4
  4. Fe(OH)2+2HCl= FeCl2+2H2O
  1. Генетичний ряд неметалів. Генетичний ряд неметалів вибу­довується за тим самим принципом, що й металів, лише гідрат оксиду в ньому не основа, а кислота:

неметал —> кислотний оксид —>  кислота —> сіль.

Розглянемо генетичний ряд неметалів на прикладі сірки:

 1               2                    3

                                  S  —> S02  —> Н2S03  —> К2S03

1. S + 02 = S02;

  1. Н20 + S02 = Н2S03;
  2. 2КОН + Н2S0з = К2S03 + 2Н20.
  1. Генетичний ряд неметалів, у якому основою виступає нерозчинна кислота. Цей ряд можна представити за допомогою таких перетворень:

неметал —> кислотний оксид —сіль —> кислота —> кислотний оксид —> неметал.

Наприклад, генетичний ряд Сіліцію:

    1                   2                  3                  4             5

Si —> SіO2 —> Na2SiО3 —> Н2 SіО3 —> SiO2 —> Si.

  1. Si + O2 = SіO2
  2. SіO2 + 2NaОH = Na2SiО3 + Н2 О
  3. Na2SiО3 + 2НCl = 2NaCl + Н2SiО3
  4. Н2SiО3 = SiО2 + Н2 О
  5. SiО2 = Si + О2

 

 

Отже, ви ознайомилися з типовими варіантами генетичних рядів металів і неметалів.

Проте необов’язково, щоб з утворенням солі генетичний ряд завершувався. Його можна продовжити і, зокрема, у зворотно­му напрямі:

       1             2                3                     4                 5                    6               7

Cu —> CuO —> CuS04 —>Cu(OH)2 —> CuCl2   —> Cu(OH)2 —> CuO —> Cu

  1. 2Cu + 02 = 2CuO;
  2. CuO + H2S04 - CuS04 + H20;
  3. CuS04 + 2KOH - Cu(OH)2 + K2S04;
  4. Cu(OH)2 + 2HC1 - CuCl2 + 2H20.
  5. CuСl2 + 2NaOH = Cu(OH)2 + NaCl

                            t

  1. Си(ОН)2 —> CuO + Н20;

                             t

  1. CuO + Н2 —> Cu + Н20.

 

 Варіант I

Дано ряд речовин:

Са(NО3), Н2S04, Са(ОН)2, SiО2, Са, А1(0Н)3, Н2, СаО, СаS04, Р205

 Випишіть речовини, що утворюють генетичний ряд; складіть схему цього зв’язку, напишіть рівняння реакцій, з допомогою яких можна його здійснити.

Варіант II

    Дано ряд речовин:

КОН, S03, КNO3, НN03, K, К20, Сu, Na24, Al(OH)3

 Випишіть речовини,  що утворюють генетичний ряд; складіть схему цього зв’язку, напишіть рівняння реакцій, з допомогою яких можна його здійснити.

 

 

Урок закінчує словами із заповіту Д.І.Менделєєва, яки й він зробив для своїх дітей:

«Працюйте! Працюючи, ви зробите все і для близьких, і для себе. А якщо, працюючи, не матимете успіху – спробуйте ще раз!»

Домашнє завдання.  

Читати параграф 33. Записати висновки. Вправи 261-265. Письмову роботу фотографувати та надіслати вчителю.

 

Для закріплення:

 



Джерело: https://vseosvita.ua/library/geneticni-zvazki-miz-osnovnimi-klasami-neorganicnih-spoluk-11-klas-370020.html
Категорія: Медіатексти від експертів | Додав: vestnikm (2021-04-12) | Автор: Лучинецька Катерина Володимирівна
Переглядів: 1488 | Коментарі: 1 | Теги: неорганічні сполуки, рівняння реакцій, генетичні зв'язки | Рейтинг: 5.0/1

Слідкуйте за новинами в групі "Запорізький НВК №19"
Підписуйтесь на нашу сторінку у Facebook

Всього коментарів: 1
avatar
0
1 vestnikm • 11:13 AM, 2021-05-18
Готувалися до КР у минулому н.р. 
https://youtu.be/6-9dXXYQVEY
avatar

Вхід на сайт

Заради розвитку

Рейтинг успішності

Визначаємо

Коментарі

YML

Характеристика Натрію і Хлору
Натрій: 
До речі, пане Вадиме, Ваша ідея зі створення переліку інтернет-ресурсів медіахолдингу "ВМ-НФ&qu

Я теж абсолютно так думаю. Втім, з'ясовується, що серйозні Інтернет-ресурси, а надто їх розробка

Всі, хто розвиває якийсь бренд, обов'язково повинні мати свій власний сайт, адресу якого розміщу

Ой, загубився перший рядок, він виглядав так:

Хочеш мати власний сайт?

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Друзі сайту

  • department